aerosport.nl // Friday, 20/10/17 23:23  


15 maart 2003 (12:45-13:50):

Les 02

Vandaag gevlogen in de PH-ARJ:

Taxiën. Taxiën is lastig. Trap je iets te hard op de pendalen dan ga je lekker slingeren. Slingeren is niet goed volgens de instructeur.

Starten. Starten is lastig. Starten is taxiën met hoge snelheid. Hoge snelheid is gevaarlijk. Starten is gevaarlijk.

Opstijgen. Opstijgen is lastig. Bij het opstijgen moet je zorgen dat de (stijg)snelheid constant blijft, omdat je al maximaal vermogen geeft is het een kwestie van de stijghoek groter dan wel kleiner maken. Dus niet de yoke (het stuur) naar je toe trekken, maar rustig naar je toe halen en op de snelheidsmeter blijven kijken om die 80 knopen vast te houden. (zie het plaatje onder; de snelheidsmeter zit links boven)

Horizontaal vliegen. Horizontaal vliegen is makkelijk. Horizontaal vliegen met een uitgetrimmed vliegtuig is makkelijk. De uitdaging is om het vliegtuig uitgetrimmed te krijgen. Het helpt (zegt de instructeur) als je corigeerd met je yoke en niet met je trim, maar dat geloof ik niet zo.

Horizontaal vliegen met lage snelheid. Horizontaal vliegen met lage snelheid (60 knopen) is lastig. Als je met kruissnelheid vliegt 'ligt' je vliegtuig 'recht' in de lucht. Bij lagere snelheid valt een deel van het draagvermogen van de vleugel weg, om dit te compenseren moet het oppervlakte groter gemaakt worden, dit doe je door de hoek waarmee de lucht de vleugel raakt te vergroten. De staart van het vliegtuig gaat omlaag, de motor komt omhoog, net als of je stijgt. De bedoeling van horizontaal vliegen met lage snelheid is juist het horizontale vliegen dus niet stijgen of dalen en dat is verdomde lastig.

Conclusie: 4+

Vandaag gevlogen in de PH-ARJ. Een overzicht van de cockpit:


[ Vlieglessen ]
· les 5+6+7  (7-9/jul)
· les 4  (31/may/03)
· les 3  (22/mar/03)
· les 2  (15/mar/03)
· les 1  (22/feb/03)
[ Proeflessen ]
[ Informatie ]
· logbook
· kosten
[ Tools/Tips ]
· tools