aerosport.nl // Friday, 20/10/17 23:25  


Proefles 1 bij: Wings over Holland (27/aug/2002)
Proefles 2 bij: Polder Aviation (05/oct/2002)  uitgesteld tot (12/oct/2002)
Proefles 3 bij: Vliegclub Flevo (13/oct/2002)

De keuze van de school:

WingsOverHolland:
De proefles bij WingsOverHolland was op zicht prima, ware het niet dat de instructeur een piloot van MartinAir was. Ik heb dus geen idee van de instructeur(s) bij WingsOverHolland gekregen, tevens heb ik niet in de linker stoel gezeten en dus telt dit uurtje niet mee als instructie.

De Katana vliegt wel lekker, reageert vlot op de controls alleen na twee keer een scherpe 60° bocht was ik blij dat het vlieg uurtje voorbij was. ;)

Polder Aviation:
Erg relaxte sfeer. Grondige voorbereiding en 'strenge' instructeur:  'niet zo krampachtig het stuur vasthouden, het vliegtuig voor je laten werken' :) PA werkt met een checklist waarin staat welke oefeningen je in welke les krijgt, elke oefening krijgt een rating en dat wat niet goed gaat wordt een volgende les extra herhaald.

Na het lastige taxien mocht ik bij 60 knopen de kist zelf 'los trekken', oefenigen in het 'recht vliegen' en daarbij dezelfde hoogte en koers handhaven gedaan. (Nog redelijk lastig) Op de terugweg geprobeerd de A6 richting Lelystad te volgen (is gelukt).

De Cessna vliegt erg fijn (hmm misschien is vliegen gewoon leuk) en heeft een mooi uitzicht (omdat het een hoogdekker is), de 150 is alleen ietwat klein van binnen met twee 'breede' mannen. Erg leuke kist.

Na afloop maar gelijk een headsetje gekocht, bij Peter Mundy's  PilotShop, als instap model heb ik gekozen voor een Sennheiser HME 100.

Vliegclub Flevo:
Een ongedwongen sfeer. Goede voorbereiding met uitleg wat we gaan doen. De VcF werkt met een eigen syllabus waarin de oefeningen staan.

De primaire kenmerken van het vliegen beoefend, het rollen, stampen en gieren. Alsmede de 'vertraging' die je bemerkt bij het 'insturen' van bochten zichtbaar gemaakt. (Het duurt nl. even voordat de neus in de 'goede' richting gaat) Een enerverend lesje dat we voortijdig hebben afgebroken omdat mijn maag een beetje in opstand kwam.

De Piper heeft maar een deur (en die zit niet aan de kant van de piloot), ook de Piper vliegt wel lekker al is het uitzicht beduidend minder.

De Vliegclub Flevo wil dat een aspirant-piloot zowel de theorie als de praktijk bij hen volgt, volgens hen is het niet mogelijk om de theorie bij Martinair te doen en de praktijk bij de Vliegclub. Voor Polder Aviation is het geen probleem, ze zullen tevens proberen om aansluitend aan de theorie mijn praktijk te plannen ...

Polder Aviation ... here we come ...


[ Vlieglessen ]
· les 5+6+7  (7-9/jul)
· les 4  (31/may/03)
· les 3  (22/mar/03)
· les 2  (15/mar/03)
· les 1  (22/feb/03)
[ Proeflessen ]
[ Informatie ]
· logbook
· kosten
[ Tools/Tips ]
· tools